هوالجمیل

که ویار  (نی چوبی معاصر) فردین زارعی


دوستان و هنرمندان گرامی و علاقه مندان موسیقی سنتی ایرانی بلخص ساز پر پیچ و تاب نی .

بسیار زجه زدیم بر اجری بهترین نوع صدا و جمله بندی نواها خواه ردیفی و خواه منطقه ای و با انواع مختلف سازها نی با سازندگان خوب کشورمان و همچین با ارایه نظریه فواصل و عدم مرجعیت جز ردیفهای ایرانی که هیچ جایگزین و تطبیقی برای آن نیست را دنبال کردیم و آلبو های را خدمتتان ارایه دادیم با فواصل مطبوع و نامطبوع که بسیار مورد اسقبال عزیزان و مخاطبین گرامی قرارا گرفت هدف از این همه اجراها اثبات نظریه فواصل . عدم  مرجعیت جز ردیفهای موسیقی و نوع ساز کوک و نا کوک بود که همانطور که خدمتتان ارایه کردیم ساز کوک بسیار بسیار تاثیر گذار است برای یک نوازنده خوب نی تا ساز ناکوک و در این خصوص ساز نی چوبی معاصر را با انواع چوب مورد امتحان قرار دادیم و توانستیم سازی کاملا دقیق با انواع ماشین آلات صنعتی ساخته و سوراخها را بر اساس سینوسی sol با محاسبه ریاضی آماده کنیم که بسیار دقیق و خارج از نوع الگو و لهجات ردیفی می باشد که مشغول به ثبت رساندن و تولید آن میباشیم .

ساز نی نه یک لوله صوتی بلکه هر بند یک مخزن هوا و لوله صوتی و هر گره یک کمپرس هوا میباشد و این کمپرس به شکلهای مختلف با حالتهای مختلف طراحی و ساخته می شود عکس های را از نحوه ساخت سازها جهت مشاهده خدمتتان ارایه میدهیم.

و این سازها کاملا بر اساس تناسب سینوسی sol و بسیار کوک و داری فواصل بسیار معتدل و نه بر اساس الگو طراحی شده است و نت به نت سوراخها کاملا منطبق با ساز پیانو و کاملا موزون و ژوست میباشد که به زودی نمونه های ساخته شده و کامل آن در کوک های مختلف خدمتتان ارایه داده ایم

برانیم به زودی که ویار 2را با فواصل غربی بدون ربع پرده چون کوال ترکی به صورت هفت بند و با یک نت بیشتر نسبت به نی و که ویار 1 و با شیوه نوازندگی نی ایرانی (دندان) آماده سازیم.














   
مزایای که ویار (نی چوبی) نسبت به نی:
 

1.دوام و ماندگاری ساز در بلند مدت و عدم پیچش و ترکیدن ساز در فصول و مناطق مختلف

2.موزون و بالانس کردن که ویار که در نی به علت رشد طبیعی به صورت اتفاقی مقدور است. 

3. موزون بودن 5 صدا از لحاض نوانس و شدت صدا بدون عضله و فیگور گرفتن زبان.

4.اکو و ریورو بسیار دلنشین طبیعی چوب از لحاظ فرکانس صدا نسبت به ساز نی

5.عایق کاری کامل که ویار در برابر سرما و گرما .

6.شفافیت بسیار زیبای که ویار بخصوص در 2 صدای اوج و غیث.

7. دلنشین بودن فواصل ساز که بر مبنای محاسبه ریاضیی و اصول سینوسی سل  طراحی شده

این هم تکنوازی که ویار (نی چوبی فردین زارعی)

جهت دانلود نمونه های صوتی که ویار(نی چوبی)  بر روی لینکها کلیک کنید:
 

شوشتری

ده نگی ولات (ندای سرزمین)



ابوعطا

 شور(اجرا شمشال با که ویار)


 دف و که ویار

 بیات ترک

 افشاری

دشتی 

ماهور

مناجات نامه (ربیعی)



قیمت ساز که ویار(نی چوبی) بدون احتساب هزینه ارسال:

1. تک ساز در کوک های مختلف   300 ت
2. دو  ساز در کوک های مختلف    500 ت
3. سه  ساز در کوک های مختلف   700 ت
4. پنج ساز در کوک های مختلف   1200 ت

Email: zareifardin@gmail.com

Mobile : 09333799480


وبلاگ های مرتبط:

www.fardinzarei.blog.ir


www.fardinzarei.blogfa.com


www.fardinzarei.blogsky.com

 

www.kauyar.mihanblog.com



 آموزش تصویری شیوه نی نوازی :

A. صدا دهی نی        

دانلود

B.تئوری مقدماتی       

دانلود

part  1             

دانلود

part  2             

دانلود

part  3             

دانلود

part  4             

دانلود

part  5             

دانلود

part  6             

دانلود

part  7             

دانلود

part  8             

دانلود

part 9              

دانلود


 آلبوم حسرت با فواصل بسیار دلنشین و تاثیر گذار.

شوشتری    

ابوعطا     

شور    

بیات ترک




 

افشاری      

همایون      

سه گاه      

چهارگاه




 


صبای عرب (سوگ برادر)     

اصفهان     

نوا    

شور






دشتی    

همایون    

افشاری     

گل من (کوردی)




 


اصفهان     

نوا      

سه گاه     

یاد سواران کورد



 

همایون    

شور     

شوشتری




تجزیه وتحلیل فواصل موسیقی شرقی :

استادان نی هم دوران استاد کسایی و قبل از ایشان  دارای شیوه نوازندگی قدیم بودن و از لحاظ صدای اکتسابی اوج و غیث دارای هوای بسیار بودن و استاد کسایی با شیوه نوازندگی نوین  صداها را بلخص اوج و غیث را بسیار کامل کردن و از نیصدایی بسیار نافذ و پخته و عاری از هر نوع صدای اضافی وهمچنین از لحاظ فواصل , گامی بسیارمعاصر در زمان خویشو تا حال ایجاد نمودن. قطعات زیادی از ایشان به یادگار مانده که میراثی بسیار گرانبهاه برای تمامی نی نوازان این مرزوبممیباشد و همچنین فواصل ایشان از لحاظ جمله بندی ردیف ها و گوشه ها  قدیم و از لحاظ صدای ساز معاصر میباشد.از دیگر اساتید نی می توان به استاد محمد اشاره کرد که نی را در سطح  بسیارقدرتمندی از لحاظ صدای  بیس یا بممی نوازد. و نوع جمله بندی ایشان ترکیبی از ردیف های مرحوم کریمی و احساس بسیار نافذ ایشان می باشد و نوعی فاصله را در نغمات و گوشه ها ادا میکنند که ارتباط خود را در کمترین زمان با مخاطب برقرار میکند و این ارتباط تا آخر نغمات پیوند خویش را با مخاطب حفظ میکند. و فواصلی بسیار معاصر ایجاد میکند. دیگر اساتیید نی در ایران می توان به استاد محمد علی کیانی ن‍‍ژاد اشاره نمود که دارای فواصلی بسیارمعتدل و مدرن و با نوع صدادهی نوین , که یکی ازبنیاد گذاران این سبک و شیوه نوازندگی میباشند و نوع ردیفهای ایشان بر گرفته شده از ردیف استاد دوامی بوده هر چند ایشان  یکی ازآهنگسازان خوب با فواصل بسیار بسیار سرخوش و فارق از فواصل آهنگسازیهای ایرانی دیگر بوده و معتقد به نوع و روشخاصی برای صدادهی نی هستند .بنابراین بر طبق این نظریه و شرح  بالا می توان نی را از لحاظ فواصل زمانی  به 4 مرحله  تقسیم نمود.
که عبارتند از:
1.فواصل قدیم  (شیوه نی نوازی اساتید قبل و هم دوران استاد حسن کسایی)
2.فواصل قدیم و معاصر ( شیوه نی نوازی خداوندگار نی ایران زمین زنده یاد استاد حسن کسایی وسبک ایشان)
3.فواصل معاصر ( شیوه نی نوازی ابر بم  و عرفان نی  استاد محمد و سبک ایشان)
.4. فواصل مدرن  ( شیوه نی نوازی سلطان فواصل و صدادهی مدرن نی استاد محمد علی کیانی نژاد و سبک ایشان).
هرچند فراموش نکنیم زحمات اساتیید خوب نی کشور که هرکدام دارای صدای نی مختص و بسیار دلنشین و قوی چون.
اصالت فواصل نی استاد عبدالنقی افشارنیا.   
نحیفی و ظرافت و دشیفر قوی نی استاد حسن ناهید.    
تکامل واصالت فواصل نی استاد دکتر حسین عمومی.     
نجابت و ارکستر نوازی نی استاد جمشید عندلیبی.     
چهچه و بلبلی زدن نی استاد بهزاد فروهری.     
چوپانی دشتی زدن نی استاد علیرضا بس دست در سیب نقره ای.     
و دیگر اساتید معاصرکه هر کدام از یکی از 4 فواصل تبعیت میکنند.     
و می توان گفت  فواصل موسیقی (بلخص ایرانی)  متغیر و پارامتریست تحت تاثیر زمان . زبان . ملیت . قومیت  و. که درطی زمان به خاطر توقعات ذهن هارمونی  ما از موسیقی و نواها  رو به گسترش نهاده تا نهایتا به فواصل ثابت برسند . این فواصل در موسیقی شرقی بلخص ایرانی بسیار مشهود میباشد جهت مثال تار میرزا عبدالله در صد و چند سال پیش را وقتی گوش دهیم عدم ناموزنی  فراوانی را در فواصل و گوشه ها نسبت به فواصل امروزی و نوازنده های معاصر تار حس میکنیم در حالی که در زمان خویش بسیار موزون و پر احساس بود و بسیار بسیار تداعی کننده نوع نگرش زندگی زمان خویش بوده است.بعد از ایشان نورعلی خان برومند و استاد شهناز و اساتید معاصری چون استاد لطفی و استاد حسین علیزاده که هر کدام ازلحاظ فواصل بسیارامروزیتر بوده و در تقسیم بندی فواصل از یکی 4 فواصل زمانی  تبعیت  میکنند . 
دو نوع نگرش بر روی ساز نی وجود دارد :
1.نی سازیست بادی ایرانی مانند سازهای دیگر و ردیف های آموزشی همان ردیف های سازیست . در این نوع نگرش تنها ردیف سازی

مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی: فواصل ,استاد ,ویار ,دانلود ,ردیف ,معاصر ,دانلود part  ,خدمتتان ارایه ,بسیار بسیار ,شیوه نوازندگی ,فردین زارعی
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

شعر کوتاه - بن بست اردیبهشت اسوه حسنه تکست موزیک بانه کولر چگونه پیامبر شویم. + چگونه دعا کنیم. دستگاه تصفیه آب وبلاگ عطا فردآقائی بهترین راه های کسب درآمد کارت همیار شهید